onsdag 17 mars 2010

Så gammal och så vacker

Att en nyckel kan vara så vacker...
I dag gick jag ner i min fullproppade matkällare som är mer som ett förråd. Jag skulle ta upp ett tråg, men jag hittade det inte. I stället släpade jag upp min fina gamla dörr. Dörren har stått undanställd aldeles för länge. Nu är bara frågan om var den ska placeras. Den är aldeles för liten för att användas i en befintlig dörrpost. Dörren är bara ca 160 cm hög och väldigt smal.

Tre speglar finns på dörren, en räfflad, en rutig och en sköld
Från början fanns dörren på min mormors barndomsgård i Hulta utanför Linköping. Då gården revs tog hon och en bror hand om varsin likadan dörr. Hennes dörr fick sedan sitta i hennes och morfars gamla sommarstuga, ett torp också det i Hulta. Jag tillbringade många somrar i den lilla stuga och minns dörren väl. När stugan skulle säljas ville jag absolut ha dörren som minne, och så blev det.

Så många minnen med dörren...
I mormors familj växte 12 barn upp kring förra sekelskiftet, så det är nog många som har öppnat och stängt den gamla dörren.

Nu är det läggdags för en förkyld och hängig Stina.

Godnattkram

8 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Åh vilken vacker gammal dörr!!

    Hoppas du kryar på dig snart,

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Kanonfin är dörren!! Ska du måla den vit, hihi...skojar!

    Idag har jag sökt jobb på din gamla arbetsplats, måste ju byta jobb snart känner jag;-)

    Krya!!

    Kram S.

    SvaraRadera
  3. Dörren är jättefin!
    Brukar åka och bada i Hulta sjön i bland på somrarna.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar dörr du har! Jag hade snickrat ihop ett skåp eller en garderob direkt åt den... hmmm eller sett till att min man gjorde det *haha*.
    Kram/ anna

    SvaraRadera
  5. Vakker og full av familiens historie - tenk om den kunne hviske det noen fortrolige historier...
    Hilde

    SvaraRadera
  6. Hej, men vad roligt att se den gamla dörren igen, hoppas verkligen att ni hittar nån stans där den kan stå och visa upp sig. Den är ju sååå vacker, kram MOR.

    SvaraRadera
  7. Åh vilken vacker dörr ställ den som ett silleben nånstans den är för vacker för att stå undangömd ;o)
    Ha en finfin dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  8. Oj vilken vacker dörr. Spännande att se vad du hittar på med den. Krya på dig! Kram Sofia

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ