söndag 7 mars 2010

Kloklippning på...alpacka

Tack för era goa kommentarer, ni är för söta! Ni ska veta att det värmer.

Visst är han vacker, Aqua i sin lila grimma
I helgen har vi haft besök av hela den trevliga familjen Mannheimer som har Roslagens Alpacka och där vi köpte våra pojkar i höstas. De kom hit för att visa oss hur vi bär oss åt då vi ska klippa klorna på alpackorna.

Sarah klipper med van hand klorna på Cente
Alpackan har trampdynor och två kraftiga klor på varje fot. De klipps med en liten sekatör. Lite bökigt måste jag säga att det var. Först var det grimma på så att vi hade något att hålla fast djuret i. Sarah klippte, jag tittade på. Fredrik och min man höll i grimma och hals på djuren. Den grå Aqua tyckte inte alls det var skoj. Han hoppade till flera gånger och Fredrik och Bengt fick ta i för att hålla honom kvar.

En titt på tänderna
Svarta Cente är lite lugnare och stod snällt still. Vi passade på att kolla tänder och hull och ull. Mannheimers tyckte ullen såg väldigt fin ut. Finfibrig och blank. Det kommer bli fina plädar eller koftor.

Du är såå vacker
Nu väntar mer jobbigheter för våra stackars kameldjur. Om någon vecka väntar kastrering och till våren klippning...

Lite rufsig i kalufsen efter alla bestyr...

Kramis

19 kommentarer:

  1. Men de är ju bara för söta och kul att uppfödarna kom och visade er hur ni skulle klippa klorna och säkert fick ni bolla lite ideer och tankar med dem, skönt att ha bra uppfödare i ryggen ;o)
    Ha en fin kväll vännen!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad bra att ni fick hjälp med klövarna. Har du hittat något spinneri än till ullen?
    Men de är ju bara för goa de där grabbarna.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Dom är ju bara så söta!!! men jag förstår att det är lite bestyr...

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Vad söta de är! Har "sneglat" på alpackor ett tag...men det får nog räcka med min islandshäst. Och detta att verka...jag verkar själv hovarna på honom och visst är det ett pyssel, även fast han är snäll. Man känner av muskler man inte visste man hade och alltså är de helt otränade! :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Hua! Jag som tycker att det är hemskt att klippa klorna på vovven... Kan bara tänka mig hur det ska vara på en Alpacka! (Vad är det för skillnad på en Alpacka och en Lama?) Helt fantastiska djur i alla fall...

    Tack söta du för dina snälla kommentarer hos mig. Jag blir såååå glad!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  6. Hej Stina!
    Vad bra att ni fick hjälp av uppfödarna med kloklippning o annat:) De är såå underbart söta Aqua o Cente!!

    Ha en trevlig kväll!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  7. Hej Stina!
    Åh jag förstår att ni är förälskade i dessa ullbollar. Dom är ju bara för söta!!! Hoppas jag får se dom live någon gång!!
    Nä men vad är det jag har missat. Att du vill sluta blogga! Kära lila vän. Du ska inte hänga upp dig på hur andra bloggar.Du är du och du är lika viktig som vem som helst och har ett personligt jättefint hem!
    Se bloggen som din egen, alltså att du gör det för dig själv. Den är ju trots allt som en sorts dagbok. Tror det blir lite fel om man skriver endast för andras skull. Sedan att det kan ta veckor mellan inläggen spelar ingen roll. Familjen går ju trots allt först! Eller hur?
    Jag tycker det är jättemysigt att komma och läsa din blogg. Se vad ni pysslar med och hur barnen växer...
    Kramelikram min vän!! Keep on blogging!!
    Puss från Suss

    SvaraRadera
  8. Takk for hyggelig kommentar hos meg. :) Ja, vi holder til helt sør i Norge. Og vi er veldig stolte av fyret vårt ja. :)
    Du er hjertelig velkommen til å komme på besøk hvis du kommer til traktene. :)

    Gøy å se bilder fra deres neglepedikyr. ;) Vi har også trimmet neglene et par ganger, samtidig som vi gir D-vitaminen. Det har gått veldig greit. Jeg har holdt hodet på dem, og mannen min har klippet. De hoppet til et par ganger, men så stod de stille.

    Det blir veldig spennende når de skal klippes. Skal dere fiksere og klippe dem selv, eller få folk til å gjøre det?

    Ha en fin ny uke!

    klem, cecilie

    SvaraRadera
  9. Så god oppfølging dere får av selgerene! Da kjenner man seg jo tryggere også - alt blir rett med hjelp!Skjønne gutter!!!
    Klem Hilde

    SvaraRadera
  10. De är för söta dessa djur, vi får komma till våren o inspektera dem, det tror jag t.o.m Julia vill, hihi...

    Vi höres!

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  11. Hejsan.

    Du är tillbaka.... Vad glad jag blev nu !!!

    Se.. det gjorde dig nog gott med en liten paus.
    Det behövs ibland.

    Önskar en fin kväll,
    kram Anneli.

    SvaraRadera
  12. Hej Stina! Jag måste hålla med de andra...dina alpackor är söta:) Dom ser snälla ut också...fast förstår att dom inte gillar kloklippning!!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  13. Ljuvliga djur de där..!! Mina svärföräldrar har ett helt gäng..!! tror det går 14 stycken där.. Så fashinerande!! :)

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  14. Hej, va roligt att kunna gå in här igen och läsa och se allt trevligt ni har för er, har verkligen saknat det, kram mor.

    SvaraRadera
  15. Vilka härliga bilder! Kram Sofia

    SvaraRadera
  16. Vi bor rett ved havet ja. Og har kilometervis med herlige sandstrender. :) Fint om sommeren, men er ofte mye vind her...

    Det blir spennende med klipping i mai. Kanskje vi må få en saueklipper til å vise oss litt. Vi skal sende ulla til Telespinn AS i Norge, som leigespinner. Jeg skal bruke garnet jeg får tilbake til julekjoler til jentene. Og selge resten, tror jeg.

    Ha en fin uke!

    klem, cecilie

    SvaraRadera
  17. åh, vilka charmtroll, jättefina
    gör du garn av pälsen sen? älskar alpacka att sticka i, är så mjukt.
    vet inte om elefanten är Ekeby, står inget på den, en fot var skadad o limmad, men fick den för en tia så det gör inget...
    kram

    SvaraRadera
  18. Hej Stina!
    Vad roligt att du vill vara med i min utlottning.
    Vad häftigt att titta in hos dig och se vad ni sysslar med på gården. Vilka underbara djur ni har och vilket vackert hus.
    Jag såg också att du tänkt sluta blogga och visst tar bloggen väldigt mycket tid. Vi är nog många som funderar på vad vi sysslar med ibland men samtidigt är det väldigt roligt.
    Ha en härlig vecka med mycket sol!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  19. Hej Stina! Hoppas allt är bra, och att barnen fortfarande håller sig friska. Wilma är hemma och har fortfarande en rejäl förskylning o halsont så det blir nog ingen skolgång för henne den här veckan. Vilka charmiga bilder på djuren, dom ser så snälla o goa ut. Visst vore det en rolig ide att träffas till sommaren i Örebro med flickorna, det kan vi väl bestämma lite längre fram ... Nu ska jag lämna över tangenbordet till Wilma. Hon väntar ivrigt....Hälsa flickorna! Kram Therese

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ