söndag 15 augusti 2010

Sol och bad

Wilma, Ida, Clara och Alice låg i blöt nästan hela lördagen
Vilken helg det har varit! Jag antar att det har varit högsommarvärme hos de flesta. Vi som tänkte ta bort barnens pool tidigare i veckan. Det var tur att den fick stå kvar. Barnen har haft flera kompisar här och poolen har använts väldigt flitigt.


På onsdag börjar skolorna här i Uppsala och min mellantjej börjar första klass. Jag kommer ihåg då jag började 1:an i Hjärsta skola i Örebro. Det känns som det vore på stenåldern. Vi hade samma fröken på lektionerna som på gympan. På gymnastiken hade alla röda korta shorts-trosor. Flickorna vita t-shirts och pojkarna linnen.


Jag gick i en gammal skola med toalett i källaren och man var tvungen att gå ut för att komma dit. Fröken var av den gamla sorten med grått permanentat hår, religiös, spelade på tramporgel och sjöng. Hennes man var präst och vi fick lära oss att be.

Poolöverdraget som hästtäcke på gamla trähästen


Ha en fin vecka! Kraam Stina

8 kommentarer:

  1. Haha ja det lät nästan på stenåldern;) Men skämt och sido så har det verkligen förändrats.
    Här börjar dom på torsdag, ska bli både skönt och trist.
    Nu känns det verkligen som sommaren är över och det är trist:( Nästa år ska vi också skaffa en sådan pool, verkar toppen!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Hi hi hi - heldigvis går verden fremover... Lykke til med skolestart! Jentene mine begynner i første klasse, men i Oslo starter ikke skolene før neste mandag...
    Hilde

    SvaraRadera
  3. Vilket väder det har varit denna helg, så varmt och skönt. Tyvärr har vi blivit invaderade av mygg, så det går inte att sitta ute, inte ens i skuggan mitt på dagen. Härligt för barnen att få en så härlig avslutning på sommarlovet, med bad och stoj=)

    Du berättar om din skola och mycket liknar hur det var när jag gick i 1:a och 2:a klass. Vilka tider det var och nog var det annorlunda mot idag. Som tur är, kanske...

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga sommarbilder du visar...poolen kanske finns kvar ute den 3 sep. ??? kram, önskar dig en skön arbetsvecka, med skolstart för tjerna.

    SvaraRadera
  5. Vilken tur att ni hade poolen kvar - det har ju varit helt UNDERBART väder!!
    Tänk att sommarlovet är slut och skolan börjar igen. A börjar på tisdag och J1 på onsdag. Kommer också ihåg när jag började ettan, också i Örebro!:)Tror skolan hette Mellringeskolan.

    Kul att ni gör mina kakor! De är farligt goda...

    Ha en bra vecka!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Ser helskönt ut för barnen. Det har varit jobbig värme hos oss.
    Du skriver att du har en ripsmatta i köket som inte ligger still. Man måste ha sådana där glidskydd under mattan. Det är som ett nät och brukar vara ca 50-70 cm brett och så långt som mattan är och det finns att köpa på IKEA och säkert på andra heminredsställen också. Pröva med det, så ligger nog mattan still sedan.
    Ha det så skönt.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Hejsan.

    Verkligen tur att ni inte packade ihop poolen!
    Har ni haft lika varmt som vi så förstår jag att barnen ville bada hela dagen.

    Ja, du...det var ett tag sedan man började första klass, då hade vi en slags klänning med volang och sockiplast i gymnastiken.
    Ljuva 70-tal....

    Ha det fint,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  8. Åh vilken tur att ni hade poolen kvar de hade ju hur kul som helst ju!
    Ha en fin dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ