fredag 1 maj 2009

Sköna maj välkommen till vår bygd igen...


Vilket underbart väder det har varit i dag! Rena sommarvädret. Jag har varit ute en del och påtat i trädgården. Det var knappt att jag ville gå in igen.


Små smutsiga barfotafötter


Jag var i alla fall tvungen att prova min nya hushållsassistent så det blev lite brödbak också. Jag gjorde thekakor som Alice älskar. Jag fick receptet av en konditor för många år sedan. Det blev ingen Kitchen Aid som ni ser. Jag hade tänkt köpa en, men jag tyckte bunken var för liten och maskinen var för tung. Hos oss finns ingen plats att ha den framme på bänken för jämnan, därför behöver jag ha en inte allt för tung maskin som jag kan ställa undan i ett skåp.




Hoppas att ni hade en härlig Valborg! Vi brukar vara här och fira med fem andra familjer. I år orkade vi dock inte ordna något och vi tordes dessutom inte elda vår kase då det är så torrt.


Brödnaggar som min mormors mor Matilda använde i början av 1900-talet och som jag använder i dag.

Astrid var jätte trött på kvällen så vi fick lägga henne ganska tidigt. Jag blev hemma med Astrid. Bengt och de andra flickorna gick till grannens kase. Där var en annan nyinflyttad familj från Holland. Det var första gången de såg en brasa! När de senare fick varsin grillpinne i handen såg de ut som frågetecken. De hade aldrig tidigare grillat korv!!!

Kramar

13 kommentarer:

  1. Mumsigt det ser ut, tur att nån i släkten kan baka iaf, haha...Nu är sis inte anonym längre så alla får se hur icke syskonlika vi är;-). Hälsa Bengan! Kramis.

    SvaraRadera
  2. Ser att syrran har skrivit innan mig...Att hon är en slösa och du en spara, stämmer det, hihi?? Ser ut som att ni har det bra. En himla massa tekakor som är sååå gott.

    Kram Anne

    SvaraRadera
  3. Hej Stina!
    Brödet ser jättegott ut!
    Låter som ni haft en mysig valborg,

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Så gøy å ha så gamle kjøkkenredskaper som ennå er i bruk! Jeg elsker ting med en historie, og kjenner meg litt i "kontakt" med damene i slekten når jeg bruker farmors gamle ting... Ikke sånn new age aktig, men tja, jeg vet ikke om du forstår, men jo, det tror jeg du gjør. Vi feirer ikke Valborg i Norge lenger, men det høres hyggelig ut!

    SvaraRadera
  5. Dina thekakor ser verkligen mumsiga ut. Jag blir riktigt sugen på att baka sådana. Jag hoppas få in min nya ugn i morron o spisen också. Ser att ni haft en skön valborg och tänk vilket härligt väder det varit. Ha en fortsatt trevlig helg.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Hej
    Vi har också haft jättevarmt i dag och helt underbart.Menar du att ni har byggt bro av pallar, det har vi också haft i några år, men nu har mannen äntligen börjat bygga en altan och så en bro.
    Kul att höra om fler pallbroar.
    Vad fina bilder på barnen.
    Vad duktig du är som bakar.
    Ha det bra.
    Kram Zara.

    SvaraRadera
  7. Vi feiret Valborg i Norge for lenge siden, men jeg vet ikke hvordan. Vi brenner bål til st.Hans, 23.06. Skolen slutter alltid til st.Hans. St Hans feires til minne om St Halvard, som er en helgen fra den tiden Norge var Katolsk. Hvorfor feires egentlig Valborg? Er det også en helgen?
    Takk for hyggelig kommentar om mine bilder - jeg er veldig glad i makro fotografering av blomster...

    SvaraRadera
  8. Vilka häftiga brödnaggar! Gott med hembakat, ska nog också baka lite idag! Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Helena!

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Var tvungen att svara på båda dina inlägg jag missat. Eftersom jag fick en utmaning också...Tog en bloggpaus i går. Satt i solen och umgicks mycket med familjen igår i det härliga vädret.
    Vad härligt att våren nått till er också:)
    Vi har en precis likadan assistent som er, den är görbra. Min sambo önskade den för några år sedan, han gillar också att baka. För det mesta gör han havregrynstekakor och baguetter.
    Senast förra lördagen bakade han baguetter till min mor när hon fyllde 65 år. Lyxigt va?
    Ha en undebar helg!
    Kramis Susanne

    SvaraRadera
  10. Hej Stina! Thekakor hemmagjorda är så gott. Jag tar mig dock inte tid till att baka. Barnens farmor kommer ofta med matbröd och det är väl tur så att mina barn får lite hembakt ibland. Man tröttnar på det köpta. Kram Åsa

    SvaraRadera
  11. Gott det såg ut med thekakor! Kanske skulle baka det någon dag!:)
    Har heller ingen Kitchen Aid utan en gammal hederlig Electrolux som fungerar alldeles utmärkt!:) Gillar också att den inte är så tung utan att man lätta kan ställa undan den i ett skåp.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej, vilka fina penseér ni har, gulliga fötter, är det Astrids? Kul att se mormors naggar på bloggen, de har varit med om mycket bak eftersom det fanns 12 barn i familjen... Jag skulle också behöva ny assistent, är den bra? De ser så goda ut, Alice thekakor, som nog fått recept av Hasse Blomkvist eller?. mor

    SvaraRadera
  13. Ja, det är spännande med olika traditioner, och hur de skiljer sg från olika länder. Valborg måste ju te sig lite märkligt för många.. folk som eldar överallt liksom?! ;-)

    Lastpallen har nu vitlaserats, men jag måste skaffa lite andra grunkor innan jag kan visa den. Har tillbringat hela dagen på balkongen och skrapat färg.. segt, och inte var det varmt där heller...

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ