lördag 23 maj 2009

Lördag kväll...



I dag var jag, Alice och Clara in till stan för att köpa tapet till Alices nya rum. Det var lättare sagt än gjort... Alice och jag var inte överens. Hon ville ha rosa med blommor och jag ville ha lite mer diskret gammaldags. Clara gick loss på pepparkaksburken som stod i affären och Alice blev till slut grinig för att hon skulle kolla på tapet och inte fick äta pepparkakor. Vi lånade hem några kataloger med prover i. Då vi kom hem visade jag Bengt och han var helt på Alices linje och tyckte att hon så klart skulle ha rosa. Två mot en så det blir väl den... Men då ska jag välja tapet till inre hallen...



Jag håller på att baka bullar och göra müsli. Det är väl lite sent att dra i gång att baka vid 10 på kvällen, men det är så skönt då det är lugnt i huset... Barnen sover och Bengt är ute i verkstaden och håller på med en uppfinning *fniss*. Han ska montera något baktill på en åkgräsklippare för att kunna kratta gruset. Vad säger man? Sådant tycker han är kul! Han har tre åkgräsklippare och en av dem ska vara till att kratta gruset med... Han älskar motorer och traktorer och att göra lite uppfinningar... Han är i verkstaden och jag bakar bullar, vilken bra arbetsfördelning, jag skulle inte vilja byta kan jag säga...



När jag ändå är i gång och berättar om min man, vet ni vad han kom hem med för någon vecka sedan? En liten elmoped till tjejerna... Det stod att man skulle vara över 11 år för att åka på dem. Våra flickor är 2, 5 och 7 år. Det är bara Alice som kan cykla och hon kan knappt hålla balansen på den. Då de provade den kom både Alice och Clara in och grät för den välte bara... Men Bengt kunde åka på den, oj vad duktig han var... Här om dagen provade de igen och det gick bättre. Det är bara det att den går fort och det är ingen för små flickor som inte riktigt har koll...




Repect på müslin

5 dl havregryn, gärna fiber havre

2 dl solroskärnor

2 dl sesamfrön

2 dl linfrön

1 1/2 dl mandel

1 1/2 dl hasselnötter

1/2 dl kokosflingor

lite matolja och flytande honung

Hacka mandel och nötter grovt. Jag brukar lägga dem i en påse och slå med hammare.

Lägg allt i långpanna och rosta i ugn 200 C, 10-15 minuter till müslin fått lite färg. Blanda ofta då kokosen lätt bränns.

Jag och Clara älskar den här müslin. Den är lätt att göra och håller magen sysselsatt...

Kram och godnatt

19 kommentarer:

  1. Ja Vännen, Nora är så himla mysigt och vore jag en lycklig lotto-vinnare nån gång så skulle jag köpa ett av de små vackra husen inne i Nora och ha som fritidshus för som jag äslkar denna vackra stad!
    Hm känner igen detta med tapeterna, ibland får man nog finna sig i att bli nedröstad ;o), händer med jämna mellanrum här hemma att lilla jag kommer på nåt men mina familj inte alls tycker samma som mig, konstigt va? ;o)
    Ha en fin söndag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  2. Tapeten du visar tycker jag är jättefin! Tack för att du delar med dig av ditt muslirecept! Ha en bra dag! Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Han är roligb din gubbe..min får man sparka ut..han vill bara vara med mig:-)
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Men Bengan då...vad snäll han är, hihi, kanske var liite för hans egen skull han köpte mopeden, eller?;-)Angående midsommar klurarde vi på att ev komma upp om det gick, men nu måste vi hem tidigt dan efter så vi får ta det längre in i sommar istället. Kram Sis

    SvaraRadera
  5. Go´förmiddag!
    vilken uppfinningsrik man du har!!
    Tapeten var jätte söt,hade nog själv valt den om ja hade varit i den "rosa" åldern.
    Vilken energi att baka bullar vid tio tiden,själv snarkade ja då.Loppis med min sons klass tog musten ur mig,men det var kul.
    Ha det gött kram Anna

    SvaraRadera
  6. Hej svejs! Jag säger det igen...Vad duktig du är...Börja baka klockan 22 på kvällen...Jag skulle aldrig komma på tanken, men jag har ju aldrig varit nån kvällsmänniska heller! Däremot en morron kanske...Men BARA kanske! Hi,Hi,,Tapeten var ju jättesöt...Passar väl bra till din gulliga tjej o ditt fina gamla hus! Må så gott! Kram Therese

    SvaraRadera
  7. Hejsan Stina! Tapeten var gullig, men jag förstår dig också. Ibland kan det vara bra med något diskret...Bra arbetsfördelning ni har där hemma:) Tänk att så fort det är en motor på en pryl blir det extra kul för en man...
    Jag ska absolut prova ditt recept på mûslin, älskar det. Bra att vi delger varandra recept.
    Just nu syr jag väskor jag fått beställning på och ska sedan ut och så lite i vårt grönsaksland.
    Ha en finfin söndag!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Vilken söt tapet, passar väldigt bra till Alice tycker mormor... DEN moppen vill jag provåka. Blir nog populär när Örebro-kusinerna kommer. Lycka till på onsdag, Clara. mor

    SvaraRadera
  9. Duktig du är o börja baka så sent!!! Låter gott... Kram Agnetha

    SvaraRadera
  10. Tapeten var ju jätte fin! Förstår att hon ville ha den!:) Här hemma tröstar jag mig med att jag bestämmer överallt utom i barnens rum!
    Duktig du är som ställer dig och bakar så sent. Tack för receptet på müslin, det får jag nog prova en dag!:)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Självklart skall hon få rosa i sitt rum....
    Tapeten såg väldigt gullig ut! Tack för receptet det måste jag prova!! Ha en bra kväll/Helen

    SvaraRadera
  12. Så¨mycket fint du visar på din blogg!
    Hanna

    SvaraRadera
  13. Dette med tapet er kjent - på jentene sitt rom er det en vegg med rosa tapet i små ruter, og to vegger med hvitmalt panel...En vegg har vinduer. Et komptomiss! Menn og motorer, sønnen er like interessert som sin far i alt med motor!
    Lykke til med tapetvalget!
    Hilde

    SvaraRadera
  14. Hej Stina!
    Söt rosa tapet Alice valde till sitt rum!!

    Bengt har en trogen beundrare i min Peter, han hör med spänning på vad din man har hittat på när jag läser högt ur din blogg, hihi!
    "Det är helt rätt" var kommentaren om att Bengt köpt moppen till flickorna. För ett tag sedan köpte Peter min brors moppe att ha o köra runt med härhemma o Tindra har redan fått åka med o hjälpa till o styra o gasa:)

    Ha en bra kommande vecka,
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Varför skulle tjejen inte få ha rosa i sitt rum, nu när hon älskar den färgen.
    Förstår dej som drar i gång bullbak på kvällen när allt är lugnt och tyst. Hoppas det blev gott.
    Roligt att du är med och tävlar hos mej.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. Hej! Du har vunnit utlottningen på min blogg!!! Grattis! Maila mig din adress så kommer örhängena snart med posten! Kram Helena

    SvaraRadera
  17. Det där med tapeter är ju inte det enklaste!
    Kan tänka mig att hon blev glad när hennes förslag vann=))

    Vad jag skrattade åt elmoppen!
    En leksak till=))
    En sån skulle ju jag ha till jobbet!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  18. Tusen tack för den söta kommentaren hos mig! Saknar Ivar..

    Müslin låter verkligen smaskig - den måste jag prova! :) Tapeten var jättesöt, förstår att en liten tjej väljer den! :) Vad duktig du är som bakar så sent! Bullar gör man ju inte på en kvart direkt :) Ha en bra vecka - kram E

    SvaraRadera
  19. Hej Stina! Jag tror många tjejer behöver en rosa period i sitt liv. Jag hade också en. Min pappa tapetserade rosa fåglar upp och ner på vit botten. Fick oss ett gott skratt efteråt, men då var det försent. Till det hade jag rosa heltäckningsmatta. Jag bara det älskade rummet! Gott recept, måste jag prova. Kram Åsa

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ