måndag 17 maj 2010

Heja Norge!



17 Maj och Norges nationaldag
I dag skulle man vara i Oslo och se på alla firande och flaggviftande människor. Vad härligt att ha ett sådant firande av nationaldagen! Jag är dock hemma och gläds med vårt härliga grannland här i från. Det är nog många som håller med mig om att Norge är ett underbart vackert land med härliga människor. För att inte tala om norska språket, är det något man blir glad över att höra är det väl det pigga och härliga språk!

DN från 5 maj 1945
I början av maj var det 65 år sedan Norge äntligen blev ett fritt land efter det hemska andra världskriget. Min svärmor som då var 10 år och bodde i Tyskland fick fly hals över huvud många gånger och hon har fortfarande mardrömmar om den hemska tiden.

Jag skickar en speciell hälsning till mina norska bloggvänner. Hoppas ni har strålande sol och att ni får en underbar dag!

Kraaam

7 kommentarer:

  1. Ja heja Norge idag!! Hurra!:-)
    Här i Öret skiner solen och det är lovely väder...Själv är jag ss igen, suck!!:-(
    Kram sis

    SvaraRadera
  2. I dag har vi hatt en deilig dag - vinket til Kongen har vi gjort, spist is - pølser og drukket brus - hurra!
    Så fantastisk å eie en slik avis!
    Hilde

    SvaraRadera
  3. hej, det var säkert ett stort firande i hela Norge i går, visst är det gulligt med norska dialekten, men de från Trondheimstrakten har jag svårt att förstå, bättre då från Tromsö. Kram mor

    SvaraRadera
  4. Hej Stina!

    Jag måste bara fråga: Var har du fått tag i den tidningen? Den är verkligen jättefräck! Skulle gärna ha en sådan liggande på mitt skrivbord faktiskt. Den ser mycket roligare ut än den nu-tida tidningen!

    Kram Alice ;)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Ja, vilket firande det är! Man blir glad av att tänka på det så här i efterhand! Så många fina djur du har och vad fina djurbilder du tar! Riktigt kul att ha hittat till din sida/Heidi

    SvaraRadera
  7. Kul att se ett kosläpp, fantastiskt kul att se på fotot!//Anna

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ