söndag 3 oktober 2010

Fotvård

Aqua och Astrid
I dag har vi klippt klorna på pojkarna. Det var första gången jag gjorde det utan hjälp av familjen vi köpte dem av. Vi sätter på dem grimma och min man håller djuret då jag klipper. Jag känner jag gör det bättre än honom då man måste vara ganska mjuk och lugn med alpackan. De har två trampdynor och två kraftiga klor på varje fot. Klorna klipper man med sekatör några gånger per år. Det är svårt då man inte ser pulpan och jag fegklipper, men jag vill inte riskera att klippa för mycket.

Centes fossingar
Bild från då vi klippte ullen. Inte så hemskt som det ser ut. Det är nödvändigt att de ligger still då för det är bara ullen vi vill klippa bort! Ville bara visa hur fossingarna ser ut.
Hoppas ni har haft en skön helg och är redo för en ny arbetsvecka:)

Kram

6 kommentarer:

  1. Hej vännen! Så skönt för alptackorna att få fina fötter igen! Mysig bild med dottern det ser så härligt ut med barn tillsammans med djur tycker jag. Ha det gott kram Maria

    SvaraRadera
  2. Åh vad skönt att ha fått det gjort för denna gången!
    Ha en finfin kväll!
    Kram/LenaS

    SvaraRadera
  3. ja det ser onekligen lite scary ut men jag förstår att det är nödvändigt!! söta är de iaf (både dotter och djur)!!

    storkusin isac har just vunnit thomas nordahl cup och gjorde målet (1-0) så att de vann mot ett kanonbra stockholmslag, stooolt mamma!:-)

    kram sofia

    SvaraRadera
  4. Hej! Det var några rejäla trampdynor och klor alpackorna har. Jag förstår att du fegklipper så att du inte riskerar att klippa för nära pulpan. Jag klipper också försiktigt när jag klipper Chapmans klor. De är också svarta. Ha en trevlig söndag kväll! /Ing-Mari

    SvaraRadera
  5. Oj vilka häftiga klor! förstår att det känns lite läskigt att klippa...men övning ger färdighet! vad du är duktig som klipper själv! kram Anna

    SvaraRadera
  6. Så flink du er!!! Eg har aldri gjort det med våre. Det er det min mann som står for. Han ha vært bonde i mange år, så han kan slikt heldigvis...men kanskje jeg burde lære?

    mvh Aina, Hakallegarden

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ