söndag 20 juni 2010

För 90 år sedan...

I dag för 90 år sedan föddes min svärfar. Han föddes i det hus vi bor i och just i det rum där jag sitter nu, kammaren. Det var hans föräldrars sovrum. Huset var precis nybyggt. Svärfar gick bort för många år sedan. Men hans ena storebror lever och fyller 100 år om två veckor.

Barnmorskans stuga
Här bodde barnmorskan kring förra sekelskiftet. Det är bara 500 meter från vårt hus. Jag tror hon hjälpte till vid alla födslar här på gården. I dag bor här en glasmästare som har ett underbart växthus.


En liten skymt av det vackra växthuset

Dags att börja nattningsproceduren med de små.

Kram

10 kommentarer:

  1. Oj vilket vackert hus och vilket läckert växthus man skymtar. Säkert hemmabyggt? Lite avundsjuk blir man ju...

    Och grattis till lilla Astrid, vilken söt Pippi!! Nu måste jag läsa ikapp lite mer.

    Kram!
    Emma

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder på gamla miljöer!
    För två år sen var jag faktiskt på 100-årskalas. Det är inte så ofta det händer :)
    Ha det gott! Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. 100 år... helt fantastiskt!
    Så vackra hus och vad kul när man känner till lite historia bakom.

    Tack för din goa hälsning!
    Det är kul att vara tillbaks, speciellt när man får så många välkomnande hälsningar :)

    Stor kram!

    Pernilla

    SvaraRadera
  4. Hej Vännen!
    Måste kännas kul att bo på en gård med så mycket historia, o släktens dessutom:)

    Vilken fin stuga o ett sånt vackert växthus man skymtar!

    Ha det bra!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  5. Fina bilder på ett vackert hus!! Du bor verkligen på rätt ställe!:-)

    Ha en bra dag, här skiner sooolen!!:-)

    Stora kramen Sofia

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Så vackra bilder du visar jag ser framför mig hur det var förr när barnmorskan bodde i huset! Ha det gott! Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Hej Stina! Hoppas allt är bra med dig o familjen. Vilken idyll du visar upp, ser så mysigt o fint ut! Jag kan tro att han har ett fint växthus.....Önskar dig en Trevlig Midsommarvecka! Sommarkramar Therese

    SvaraRadera
  8. Gulligt hus som jag inte sett...ligger väl i byn nånstans. Fint väder har vi haft i dag när vi varit i Glanshammar och spelat boccia. en tevlig midsomarhelg önskar vi er, hoppas att ni nu får vara friska... kram mor.

    SvaraRadera
  9. Hej hallå där, nu vet jag var du bor. Huset du visar tillhör en god vän. Visst är växthuset häftigt, mitt i står ett träd som ger goda persikor.
    Må så gott. Kram Yvonne

    SvaraRadera
  10. Hihi, där inne har jag varit!!! Mammas kompis bor där. Han har såååå fint!!! Han ska komma och fixa lite fönster åt oss nån dag här i vår stuga. Vi har stuga i Örsundsbro. Fin blogg du har , här kommer jag titta in igen. Kram
    Ps. Min mamma är Plupp. Ds

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ