söndag 2 augusti 2009

Det var en gång ett gammalt hus...






På vår framsida finns en gammal stenmur. Stenmuren var grunden till ett gammalt parhus som låg på gården på 1800-talet. Huset och marken arrenderades av familjerna Andersson och Wiberg. Huset var i väldigt dåligt skick och då familjen Andersson fick köpa loss marken revs huset och ett nytt byggdes 1920. Det är i det huset vi bor i dag.





På bilden ser man Karl och Laura som är min mans farmor och farfar. Den korta mannen är drängen och så är det sönerna Karl-Gustav, Birger och Olle. Familjen utökades senare med ytterligare tre pojkar och en fosterflicka från Finland. Kortet är taget runt 1917. Birger lever än i dag och är 99 år, pigg och klar och bor med sin fru på en gård några mil här i från. Han har berättat mycket om gården där vi bor.


I morgon är det budget och bokslut som gäller... Tillbaka till verkligheten med lämning och hämtning av hund och barn, arbete och matlådor... Jag mjukstartar i alla fall. En veckas arbete och en veckas semester och sedan drar det i gång på "riktigt". Nu måste jag i säng för att orka upp kl 5 i morgon bitti, phu...
Kram på er


15 kommentarer:

  1. Kul att ha lite historia kring huset man bor i! Oj kl 5 det låter tidigt då sussar jag gott.... Jag har 1 vecka semester kvar. Kram från Maria

    SvaraRadera
  2. Så fantastisk å bo i et hus med historeie...
    Hilde

    SvaraRadera
  3. Men usch, vill inte ens tänka på att det snart är jobb igen:-(. Jag har en vecka kvar på sem nu och den ska njutas av:-) Kul med lite historia kring huset! Kram sis.

    SvaraRadera
  4. Åh så kul att ha historien om huset man bor i kvar, att nån av de som bott där tidigare finns kvar och kan berätta....
    Ha en fin dag vännen!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  5. Hej, vad värdefullt att ni har Birger som kan ge er svar på frågor om gården, vilken lycka att vara så pigg i huvudet vid en så hög ålder, ivan är bättre i dag som tur är, mor.

    SvaraRadera
  6. Vad kul att veta om huset som man bor i.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  7. Hej Stina!
    Åh vad roligt att ha så mycket historia om er fina gård! Tänk att Birger är 99 år och fortfarande är pigg bor kvar i sitt hus:)Vilken värdefull historiakälla han är!

    Vi brukar fråga ut våra grannar (3 söta syskon i 80 års åldern) om vår bys historia och om vårt hus, de har bott här i hela sitt liv och är som levande lexikon:)

    Jättefina bilder i ditt förra inlägg, ni ser ut att ha haft det supermysigt!

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  8. Hej Stina!!

    Mycke jag hade att läsa här då..
    Bra att det ordnade sej med tomteland!!
    Fint gjort av Camilla.

    Och ljuskronan i förra inlägget är jättefin!!

    Och det där med historia kring huset man bor i är ju jättevärdefullt.
    Härligt att få vara så frisk när man är 99 år!!

    Hoppas du har en bra kväll,kram Camilla.

    SvaraRadera
  9. Vad roligt att få veta lite historia om sitt hus. Vi har en farbror till granne som är 95 år och vi brukar också få veta en hel del om vårt hus av honom.
    Ha en bra arbetsvecka. Jag har sista veckan nu, men ska ta en tur till mitt klassrum i morgon.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Kul när man har historian bakom sitt hus. Min bror köpte min mormors hus för några år sedan och det är så kul att det finns kvar i släkten. Det huset är byggt på slutet av 1800-talet av min morfars föräldrar.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Men vad fint du bor!!!
    ...och vad roligt att veta så mycket om huset och gården.
    "Di gamle" har såååå mycket att berätta...
    Tänk om man fick bli så gammal.

    Ha det nu så gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  12. Nu börjar allvaret igen för många. Jaghar en vecka till ledigt men sen åter til vardagen igen.
    kram kram Lina

    SvaraRadera
  13. Hej Stina!
    Vilken härlig gård du bor på, måste vara intressant att få historien berättad för sig.

    Ja nu börjar alvaret, är inne på min andra vecka...
    Ha en fin dag kram Lotta!

    SvaraRadera
  14. Hej
    Det måste vara roligt att veta så mycket om gården man bor på.
    Vad bra att du kunnat mjukstarta efter semestern.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  15. Underbart foto!Var rädd om det....Birger måste ju ha massor att berätta!
    Skriv en bok vet ja!

    Allt gott till dig!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ