tisdag 13 september 2011

Hårarbeten


I dag kom ett hårarbete som jag har beställt från hårkullan Joanna Svensson i Våmhus i Dalarna. Vilket arbete hon har lagt ner med att knyppla i hop dessa alster från mitt hår. Det är tänkt nu att jag ska sätta dem i ram och ge till mina tre flickor. Jag har själv ett inramat hårarbete från mitt hår och ett som mormor lät göra till morfar i början av 1900-talet. Ett fint minne från min mormor.



Hårkullorna i Våmhus har tillverkat smycken av hår sedan början av 1800-talet. Tekniken med tillverkningen är hemlig, det är enbart kvinnor som bor i Våmhus som blir lärda i konsten. Att det är ett gammalt hantverk som bara utförs av ett fåtal kvinnor och att tillverkningen är en yrkeshemlighet gör det extra roligt med dessa arbeten.

Kram

5 kommentarer:

  1. Vilket fint hantverk.. mormor blir glad i sin himmel.... kram mor

    SvaraRadera
  2. Men jisses vilken konst! Verkligen facinerande och fint! Ha en fin kväll! Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt hantverk och det måste vara extra kul när det är av ens eget hår!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilket handarbete!! Kul att ha sitt eget hår sparat sådär:)

    Ha en bra dag Stina!

    Kraam Jenny/Hemma på Kråkered

    SvaraRadera
  5. Underbara hårarbeten. Har själv både halsband, armband och något mer som jag inte riktigt vet vad det är. Gamla arbeten som jag ärvt efter min mor. Vet ej när dessa är gjorda.
    Skulle vara intressant att veta vad sådana här hårarbeten är värda. Någon som vet vart man vänder sig?

    SvaraRadera

Vad glad jag blir över att du skriver några rader! Om du inte har någon blogg klickar du på "anonymt" i rullisten och skriver sedan några rader.ღ